تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم گیاهان حشره خوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟ یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها: رطوبت را

ادامه مطلب »

گیاه حشره خوار دروزرا – Drosera

گیاه گوشتخوار دروزرا (ِDerosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گل حشره خوار دروزرا (شبنم خورشیدی)

گیاه گوشت خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گیاه حشره خوار دروزرا (Drosera) نوعی کوچک از گیاهان حشره خوار است. زیستگاه این گیاه جنوب آفریقا است و در حدود ۱۹۴ نوع دارد!!! نام دیگر آن Sundews (شبنم خورشیدی) است. علت نامگذاری sundews به خاطر موهای غده ای مانند، برگهایش است. این برگها مثل شبنم در نور خورشید می درخشد. بخاطر اندازه این گیاه، پرورش آسان آن و دانه های بسیاری که تولید می کند، به راحتی  قابل پرورش است. (این گیاه و بذر آن که در فروشگاه ما به فروش می رسد با شرایط نگهداری در آپارتمان آداپته و سازگار شده است)

گیاه گوشت خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

برگهای این گیاه به شکل تسمه است. اندازه آن در حدود ۳-۵ سانتی متر بوده و عرض آن به نیم سانتی متر می رسد. اغلب مواقع اندازه گیاه بالغ به ۱۸-۲۵ سانتی متر می رسد. در امتداد برگهای شاخکهایی وجود دارد که بر روی آنها مایع چسبنده ای وجود دارد که با آنها طعمه خود را به دام می اندازد.

گیاه حشره دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

زمانی که هوا گرم می شود، این گیاه شروع به گرده افشانی می کند. هنگامی که گلهای این گیاه (شاخکهای گیاه) می میرند، این دانه ها در داخل پوششی قرار خواهند گرفت. در ادامه درمورد غذای گیاه و نحوه شکار و نگهداری آن به شما آموزش می دهیم تا با این گل بسیار زیبا و خاص آشنا شوید. به طور خلاصه این گیاه نیاز به نور زیاد، و خاک فقیر و بدون آهک، اشباع شده از آب نیاز دارد.

دروزرا و شکار طعمه

گیاه حشره خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

وقتیکه طعمه به دام می افتد، برگهای دروزرا شروع به جمع شدن کرده و طعمه را به تله می اندازند. اینکار باعث میشود که تعداد بیشتری از غدد روی برگ به طعمه بچسبند. فرآیند بسته شدن برگ دروزرا طی یک ساعت طول میکشد. بعد از به دام افتادن طعمه، هضم آن در حدود ۶ ساعت طول میکشد.

حشره ها چگونه به دام گیاه دروزرا می افتند؟

گل حشره خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گیاه گوشتخوار دروزرا (Drosera) با ترشحات شفاف و شاخکهای خیره کننده ای که دارد، طعمه را به سمت خود جلب میکند. این جذابیت گل باعث وسوسه شدن حشره شده و منجر به مرگ آن می شود. ترشحات روی شاخکها جذابترین قسمت این گیاه برای طعمه ها (حشرات) هستند. با تابش نور خورشید و نوک قرمز رنگی که دارد باعث جذب حشرات می شود.

در ادامه ویدئویی از نحوه شکار این گیاه مشاهده میکنید:

گیاه حشره خوار دروزرا طعمه را چگونه هضم می کند؟

گیاه گوشتخوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

دروزرا همانند ونوس گوشتخوار در هنگام شکار طعمه به صورت فعال عمل میکند. زمانی که طعمه به دام افتاد، برگ (تله) به شکل حلقه در می آید و به دور طعمه می پیچد. سپس مابقی شاخک ها خود را به روی تنه طعمه می چسبانند. حال نوبت نوک قرمز رنگ شاخک ها است که از طریق آنها طعمه را هضم می کند. در آخر فقط یک پوسته بیرونی از حشره باقی می ماند! بعد از اینکه تمام مواد مغذی حشرات را جذب کرد، برگ ها به حالت اولیه خود بر میگردند.

نکته: ممکن است که بعدا متوجه شوید که این گیاه با وجود اینکه شکار میکند ولی شکار از مایع چسبنده آن فرار میکنه! چنین اتفاقی نشان میدهد گیاه شما رو به نابودی است. به عبارت دیگر از دست دادن چسبندگی برابر با عدم تغذیه و نابودی گیاه است. راه حل اینست که آن را در محیطی با رطوبت نسبی قرار دهید تا مایع چسبنده آن ضعیف نشود.

غذای دروزرای حشره خوار چیست؟

گیاه گوشت خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

دروزرا مانند اغلب گیاهان گوشتخوار از حشرات بالدار (مگس، پشه، شاپرک و…) و حشرات تغذیه می کند. (غیر از نپنتس که بعضا از مارمولک و قورباغه کوچک هم در بعضی از نوع ها تغذیه میکند). دروزرا به طور متوسط هر ماه یک طعمه را شکار می کند ولی در فصل رشد این گیاه، مدت زمان آن کمتر هم می شود.

آیا گیاه دروزرا سمی است؟

گیاه حشره خوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

مایع چسبنده دروزرا سمی نیست و طعمه به هیچ گونه سمی آغشته نمی شود. این مایع فقط چسبنده است و از طریق آن طعمه خود را شکار میکند.

نحوه نگهداری از گیاه گوشت خوار دروزرا؟

گیاه گوشتخوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

از خاک مخصوص گیاهان گوشتخوار استفاده کنید (این نوع خاک در فروشگاه ما موجود است و با هزینه ای نه چندان میتوانید آن را تهیه کنید). به این گیاه تا حدی آب دهید که خاکش همیشه مرطوب باشد. بهتر است گلدان این گیاه را در داخل سینی ای قرار دهید که ۱-۲ سانتی متر داخل سینی آن آب باشد. بدینگونه رطوبت خاک حفظ میشود. توجه داشته باشیداین گیاه در زمان رشد به آب بیشتری نیاز دارد. دروزرای حشره خوار به نور آفتاب نیاز دارد (حداقل ۸ ساعت در روز) تا بتواند رنگ قرمز زیبایی که دارد را شکوفا کند.

دیدگاهتان را بنویسید