تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم گیاهان حشره خوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟ یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها: رطوبت را

ادامه مطلب »

آیا گیاهان گوشتخوار خطرناک هستند؟

ترس از گیاهان گوشتخوار

چه تعداد گیاه گوشتخوار می‌تواند انسان را هضم کند؟

آیا گیاهان گوشتخوار خطرناک هستند؟ این سوالی است که خیلی از کاربران و خریدارانی که برای اولین بار می‌خواهند این گیاهان زیبا و خاص رو خریداری کنند، از ما می‌پرسند. همچنین سوالات مشابه ای از این دست: “گیاهان گوشتخوار می‌توانند به ما آسیب بزنند؟”، “آیا گیاهان گوشتخوار می‌توانند انسان را به تله انداخته و ما را هضم کنند؟” و یا حتی اینکه “چه فرقی بین گیاهان گوشتخوار و حشره خوار وجود دارد؟”.

این سوالات تنها بخشی از سوالات تمامی کاربران عزیز ماست که ممکنه سوال شما کاربران عزیز هم باشه. پس بهتره یک بار برای همیشه خیال شما رو از این سوالات راحت کنیم و نه تنها این اسم دهن پر کن (گوشتخوار و حشره خوار و…) به شما استرس نده و جذابیت این گیاهان رو براتون کم نکنه، بلکه اونو ریز ببینید! البته که اکثر این گیاهان ریزه میزه هستن!

آیا گیاهان گوشتخوار خطرناک هستند؟

باوجود اطلاعات بسیاری که در این زمینه وجود دارد، ولی باز هم این گیاه برای اکثر افراد ترسناک به نظر می رسد. در واقع، گیاهان حشره خوار به خاطر طبیعت خارق العاده ای که دارند برای ما انسانها عجیب به نظر می رسند. برخلاف همه گیاهان که از خاک تغذیه می کنند، این گیاهان از حشرات، عنکبوتیان، دوزیستان و در برخی موارد نادر از پستانداران کوچک مانند موشها تغذیه می کنند. البته این تنوع غذایی شامل همه گیاهان گوشتخوار نمی‌شود، چراکه اکثر این گیاهان بالغ کوچک می باشند. به همین دلیل، طعمه آنها بیشتر حشرات کوچک هستند.

جدال انسانها و گیاهان گوشتخوار

طبق تجربه ها و مطالعاتی که طی سالیان گذشته انجام شده، ثابت شده که اتواع نژاد این گیاهان بی آزار هستند. پس انسانها هیچگاه در لیست طعمه این گیاهان نبوده اند.

این گیاهان نه تنها بی آزار بوده، بلکه به انسانها کمک می‌کنند تا حشرات موزی محل نگهداری خود را جذب و هضم کنند.

در واقع باید بگوییم که ما انسانها هستیم که برای این گیاهان خطرناک محسوب می‌شویم. ما آنها را زیر پا له می‌کنیم، از خاک در می‌آوریم و در نگهداری آنها کم توجهی می‌کنیم.

چرا گیاهان گوشتخوار برای انسانها بی خطر هستند؟

گیاهان گوشتخوار برای انسانهای کاملاً بی خطر هستند. همانطور که گفته شد گیاهان حشره خوار کوچک هستند. فرض کنید که ما یک بند انگشت خود را وارد تله کنیم. برای هضم همین مقدار هفته ها طول می‌کشد تا فرآیند هضم اثرگذار باشد. حالا فرض کنید که هفته ها همین بندانگشت خودتون داخل تله گذاشتید. چه اتفاقی میفته؟! باید بگم که سیستم ایمنی و سلامت بدن ما باز هم پیروز ماجراست. همزمان با اینکه فرآیند هضم شروع میشه، سیستم ایمنی و سلامت بدن هم به بند انگشتتان التیام می بخشد. پس به هیچ عنوان این گیاهان خطری برای شما ندارند.

پس طعمه این گیاهان شامل چه چیزهایی می شود؟ جواب ساده است. حشراتی که یا کوچک هستند و یا مرده! چون حشرات کوچک توانایی فرار از تله را ندارند و از طرفی حشرات مرده نمی توانند خود را درمان کنند. حتی اگر تله ها به قدری بزرگ باشند که یک غورباقه کوچک در آن به دام افتاده باشد، باز هم به علت لغزنده بودن دیواره تله (مانند تله های نپنتس حشره خوار) توانایی فرار از آنرا نداشته و در نهایت از تلاش بسیار و عدم تغذیه در تله خواهند مرد. نکته جالب اینجاست که این غورباقه های کوچک و… لقمه بزرگتر از دهان برای این گیاهان بوده و این گیاهان توانایی هضم کامل آنها را ندارند.

بزرگترین و کوچکترین گیاهان گوشتخوار

بزرگترین گیاه گوشتخواری که تاکنون شناخته شده، یک نوع گیاه حشره خوار کوزه ای است. اندازه این گیاه به ۱.۵ متر ارتفاع و ۳۰ سانت قطر دهانه می رسد. این گیاه در معرض انقراض بوده و نهایتاً می تواند از جوندگان کوچک مانند موشها تغذیه کند.

کوچکترین گیاه حشره خوار، گونه ای از دروزرا می باشد که نوع بالغ آن نهایتاً به ۳ سانتی متر خواهد رسید.

تقریباً تمامی گیاهان گوشتخوار بعد از سالها پرورش اصولی و مناسب، به طور میانگین نهایتاً ۱۳ سانتی متر رشد می کنند. این اندازه شامل کل گیاه می شود که طول هر تله این گیاه به ۳ سانتی متر می‌رسد.

دیدگاهتان را بنویسید