تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم گیاهان حشره خوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟ یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها: رطوبت را

ادامه مطلب »

تراریوم گیاهان حشره خوار

تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟

یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها:

  • رطوبت را در خود نگه می دارند،
  • محیطی با دمای ثابتی را ایجاد می کنند،
  • می توانید از نور مصنوعی برای شاداب نگه داشتن آنها استفاده کنید و
  • زیبایی این گیاهان را دو چندان می کند.

از این روش می توانید برای جلوه بیشتر این گیاهان در محیط منزل و یا بیرون از آن استفاده کنید. کیه که به این گلهای زیبا نگاهی نندازه و یا اینکه چنین گلهایی رو نخواد؟! با ما همراه باشید تا نکات مهم این روش پرورش گیاهان حشره خوار رو به شما توضیح بدیم.

کدام گیاهان حشره خوار جهت نگهداری در تراریوم مناسب هستند؟

گیاه حشره خوار ونوس: بهترین انتخاب همین گیاه است. این نوع گیاه به رطوبت بالا نیاز ندارد ولی همچنان محیط مناسبی برای این گیاه ایجاد می کند. اندازه این گیاهکوچک است. به همین دلیل میتونه انتخاب اول شما باشه! کافیه بذر گیاه رو در خاک مخصوص آن بکارید و منتظر بمانید تا رشد کند.

نپنتس: این نوع گیاه نسبت به ونوس بزرگتر است. پس اگه قراره که تراریوم بزرگتری داشته باشید، میتوانید از این گیاه استفاده کنید. نپنتس به رطوبت تراریوم نیاز دارد. مناسب ترین نوع تراریوم برای این نوع گیاه حشره خوار، تراریوم آکواریومی (در ادامه انواع تراریوم را توضیح خواهیم داد) یا گلخانه ها هستند.

شبنم خورشیدی (دروزرا): اندازه شبنم خورشیدی یا دروزرا کوچک است؛ درست مثل ونوس حشره خوار. برای تراریوم های زینتی کوچک گزینه مناسبی می باشد. البته برخی از انواع دروزراها گونه های بزرگتری هستند که در یک تراریوم کوچک نمی گنجد.

پینگویکولا: نسبت به دیگر گیاهان حشره خوار، این گیاه با شرایط محیطی با رطوبت بالا بهتر رشد می کند. پس اگر تراریوم شما از نوع محیط بسته است، این گیاه را در لیست خود قرار دهید.

هلیامفورا (Heliamphora): این نوع گیاهان گوشتخوار نسبتاً بزرگ هستند و بهتر است تراریومی که برای نگهداری آن انتخاب می کنید مناسب رشد آنها باشد.

به طور خلاصه اول اندازه و شرایط گیاه خود را بدانید تا تراریوم بهتری را برای آن انتخاب کنید.

توجه: اگر گیاهانی که خریداری می کنید با شرایط نگهداری در منزل آداپته شده اند، لزوماً نیازی به تراریوم ندارید. تراریوم بهترین روش برای پرورش بذر این گیاهان است که هنوز به هیچ شرایطی آداپته نشده اند. (گیاهان فروشگاه ما با شرایط نگهداری در منزل آداپته شده و می توانید همانند یک گیاه معمولی آنها را پرورش دهید).

کدام تراریوم برای گیاه من مناسب است؟

تراریوم محصور گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم محصور: یکی از انواع تراریوم هایی که به گیاهان جلوه خاصی می دهند، تراریوم محصور است. این نوع تراریوم برای گیاهان گوشتخواری که به رطوبت بالایی نیاز دارند مناسب است. کافیه که بذر گیاه مورد نظر رو خریداری کنید، آنرا در خاک مخصوص بکارید و منتظر بمانید تا بذر رشد کند (حدود سه الی چهار هفته). حتی می توانید این بذرها را کنار هم در خاک بکارید و یا در گلدانهای کوچک کاشته و بعد داخل تراریوم قرار بدهید. برای زیباتر کردن تراریوم می توانید از خزه اسفاگنوم استفاده کنید. بعد از اینکه داخل تراریوم را آماده کردید، آنرا کنار پنجره قرار دهید تا نور کافی دریافت کنند. حتما توجه کنید که نور مستقیم باعث افزایش دمای داخل تراریوم می شود! پس نسبت به دمای آن بیشتر توجه کنید.

تراریوم باز گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم های باز: این نوع تراریوم ها محیط بسته نداشته و می توانید گیاهان خود را بدون مانع (شیشه و…) مشاهده کنید. مزیت این تراریوم ها این است که گیاهان گوشتخوار شما هر نوع حشرات خانگی را به خود جلب کرده و می توانند از آنها به عنوان طعمه استفاده کنند. پس دیگر احتیاج نیست همانند تراریوم های آکواریومی خودتان به گیاهانتان غذا دهید. اما ضعف این تراریوم ها دما و رطوبت یکسان آنها با محیطی است که در آن نگهداری می شوند. در این صورت بذرهایی که به رطوبت بالایی نیاز داشته باشند برای نگهداری در این تراریوم مناسب نیستند. تأمین نور مورد نیاز برای این تراریوم ها مسأله ای دیگر است که باید مد نظر داشته باشید تا به صورت غیرمستقیم باشد.

تراریوم های آکواریومی (محیط بسته): بهترین گزینه برای اکثر گیاهان گوشتخوار است. این نوع تراریوم شرایط بهتری را برای رشد از جمله دمای مناسب و رطوبت بالا فراهم می کند. همچنین برای انواع گیاهان با اندازه های مختلف (نپنتس، ونوس، دروزرا و…) مناسب است. مزیت این نوع تراریوم ها این است که اگر حشرات به گیاهی هجوم برده باشند، میتوانید حین درمان در داخل این تراریوم ها قرار دهید. تراریوم های آکواریومی در دو مدل شیشه ای و شیشه اکرلیکی ساخته می شوند.

نور مصنوعی تراریوم

لامپهای مختلفی برای رشد گیاهان حشره خوار وجود دارد. یکی از انواع آنها، لامپ رشد فلورسنت است. این نوع لامپها بهترین گزینه هستند. قیمت مناسب و چرخه عمر طولانی دارند و از LED در آنها استفاده شده که میزان مصرف انرژی را در آنها کاهش می دهد. این لامپها طیف نورهای مختلفی دارند که این یعنی هر نوعی از آنها دمای متفاوتی برای محیط ایجاد می کند. از لامپهای با طیف نور خنک برای فصل سرد و از لامپهای با طیف نور گرمتر برای فصل گرم استفاده کنید تا محیطی مناسب با محیط واقعی گیاه ایجاد کنید.

لامپ رشد LED یکی دیگر از انواع آنهاست. این نوع لامپها طول عمر بسیار بالا و مصرف خیلی کمی دارند. اما به علت اینکه نسبتاً جدید هستند، هزینه تهیه آنها بسیار بالاست. این لامپ تنها طول موج مورد نیاز برای رشد گیاهان را تهیه میکند. ضعف آنها داشتن رنگ غالب آنها صورتی است و این باعث می شود که رنگ واقعی و زیبای گیاهان حشره خوار جلوه نکرده و از دیدن آنها چندان لذت نبرید.

دماسنج و رطوبت سنج تراریوم

اکثر نواحی کشور ما از دمای مناسبی برخوردار است و نگهداری از گیاهان حشره خوار بیشتر در محیط خانه صورت می گیرد. به همین خاطر نیاز چندانی به این دستگاه ها نیست، ولی اگر قرار است در محیطی نگهداری کنید که دمای آن یک مسأله مهم است، پیشنهاد می کنیم که آنرا حتماً تهیه کنید.

دستگاه های متنوعی در این زمینه طراحی شده است. این دماسنج ها و رطوبت سنج ها دیجیتالی و یا آنالوگ هستند. پس از آنکه میزان دما و رطوبت را با این دستگاه ها اندازه گرفتید، می توانید با دستگاه هایی مانند فن تراریوم و تشک حرارتی رطوبت و دمای محیطی آنها را تنظیم کنید.

غذای گیاهان حشره خوار تراریومی

حشرات محیط منزل: اگر تراریوم شما از نوع باز باشد، گیاهان حشره خوار چندان به شما وابسته نخواهند بود. کافیست که آنها را در محیط مناسب قرار دهید تا با جلب توجه طعمه، آنها را شکار کنند. علاوه بر این، اگر تراریوم شما محصور و یا آکواریومی است، میتوانید حشره را داخل محیط این گیاهان گذاشته و یا اینکه خودتان به آنها غذا دهید.

غذای گیاهان حشره خوار: در صورتیکه امکان شکار برای گیاهان وجود نداشته باشد، میتوانید غذای مناسب گیاهان حشره خوار را از فروشگاه ما به صورت آنلاین تهیه کنید. این نوع غذا معمولاً حشرات مرده هستند که مواد مغذی مورد نیاز گیاهان گوشتخوار را تأمین می کنند.

مواردی که در بالا ذکر شد، عوامل مهمی هستند که در پرورش گیاهان حشره خوار تراریومی بسیار مهم است. امیدوارم به شما کمک کرده باشیم که کدام نوع تراریوم برای گیاه مورد علاقه تان مناسب است. اما همه موارد نگهداری این گیاهان خاص، در بالا ذکر نشد. شما می توانید نحوه پرورش بذر این گیاهان و یا نگهداری گیاهان حشره خوار را در مقاله مربوطه مطالعه کنید که قطعا اطلاعات شما را در این زمینه تکمیل خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید