تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم گیاهان حشره خوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟ یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها: رطوبت را

ادامه مطلب »

گیاهان گوشتخوار در یک نگاه

گیاه گوشتخوار مکنده Utricularia

گیاهان گوشتخوار در یک نگاه

حتماً شما هم گیاهان گوشتخوار رو در فیلم و انیمیشن هایی که به آنها اشاره کرده اند، دیده اید. اما همین نمایش ها قریب به اتفاق اطلاعات اشتباه و یا نادرستی را در اختیار شما قرار میدادند. یا اینکه آنها را خطرناک جلوه میدهند، یا بزرگ و وحشی و یا اینکه در اعماق زمین باید دنبال آنها بگردیم. با ما همراه باشید تا بهترین اطلاعات را در قالب موضوعات چکیده بخوانید.

گیاهان گوشتخوار ۷۰۰ گونه مختلف دارند.

غیر از نواحی قطبی کره زمین، تقریباً در تمام نقاط زمین این گیاهان را می‌توان یافت. ممکنه که فکر کنید که این گیاهان فقط در مرداب‌های مرطوب یا جنگل‌ها یافت می‌شود. اما اشتباه می‌کنید! آمریکای شمالی بیشترین تنوع گیاهان حشره‌خوار را دارد که برخی از آنها مشهور هم هستند؛ مانند:

گیاه گوشت خوار ونوس (Venus) - دنیای گیاهان گوشت خوار

ونوس حشره خوار با تله‌های چفت‌شونده

ونوس حشره‌خوار نماد اصلی تمامی گیاهان حشره‌خوار است که تمامی مردم دنیا این گیاهان را با ونوس مگس‌خوار می‌شناسند. برگهای این گیاه به دو نیم تقسیم می‌شوند که در انتهای برگها شاخک هایی وجود دارند. زمانیکه یک حشره، مورچه و یا مگس میان دو برگ می‌نشیند، با فشار به حسگرهای داخلی برگ، سبب بسته شدن برگها می شوند. در نهایت طعمه‌ها هضم خواهند شد. یکی از غذاهای اصلی ونوس حشره ‏خوار عنکبوت است. اما چرا عنکبوت؟! بعد از آنکه حشرات قبلی که به دام افتاده بوده، هضم می شوند، پوسته بیرونی آنها داخل برگها باقی می‌ماند و باعث فریب عنکبوت ها می‌شود که در نهایت با یک تیر دو نشان را می‌زنند!

گیاه گوشتخوار نپنتس

گیاهان حشره ‎خوار کوزه‌دار: گودال‌هایی بدون راه فرار

این کوزه‎ ها به هیچ عنوان برای جلب و شکار طعمه تحرکی ندارند. در واقع مکانیسم شکار آنها بسیار زیرکانه است. این کوزه‌های لغزنده با جلب طعمه موجب سقوط طعمه‌ها به داخل شده و این سقوط پایانی جز مرگ ندارد! داخل این کوزه‌ها اسیدهایی جهت هضم طعمه وجود دارد که به محض سقوط طعمه، در این اسید غرق خواهند شد. این اسید برای انسانها خطرناک نیست. (لطفا مقاله مربوطه را مطالعه کنید)

بزرگترین گونه گیاهان حشره خوار در این دسته قرار دارد که موش هم در لیست غذایی آنها قرار می‌گیرد.

گیاه گوشتخوار دروزرا (ِDrosera) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گیاهان حشره‌خوار با تله ‏های چسبنده

شبنم خورشیدی یکی از انواع این گیاهان است. بر روی شاخه‎ های این گیاه، شاخک‌های وجود دارد که با مایعی چسبنده پوشیده شده است. زمانیکه طعمه ای بر روی آن می‌نشیند، با حرکت خود باعث چسبیدن به تعداد بیشتری از این شاخکها می شود و در نهایت دیگر توان حرکت نداشته و گیاه فعالیت خورد را آغاز می کند و با پیچیدن به دور طعمه آنرا خفه و هضم می کند.

گیاهان گوشتخوار با تله‌های چسبنده منفعل

نوع دیگری از گیاهان گوشتخوار با تله ‎های چسبنده وجود دارند که منفعل بوده و دقیقاً شبیه به تله موش است. زمانیکه حشره ای فریب ظاهر زیبای این گیاهان را می‌خورد، بر روی آن نشسته و گرفتار مواد چسبنده رو سطح این گیاه می شود که از غدد بسیار ریز این گیاه ترشح می شوند. پس از آنکه حشرات به دام افتادند، گیاه برای هضم آنها نوعی اسید ترشح می کند و در همان حالت مواد مغذی را از حشرات جذب می کند.

گیاه گوشتخوار مکنده Utricularia

گیاهان گوشتخوار با تله‌های مکنده

جذابترین نوع تله‎ ها در بین گیاهان گوشتخوار مربوط به این گیاه است. ولی چرا؟

دیدن نحوه شکار آنها باورنکردنی است. این گیاهان لارو حشرات و همچنین در برخی موارد که تله‌ها بزرگ باشند، بچه غورباقه را به دام انداخته و به اصطلاح از نوک پا تا فرق سر آنرا هضم می‌کنند.

سریعترین گیاه گوشتخوار

گلدان خرچنگ: نام نوعی دیگر از گیاهان گوشتخوار

منحصربفردترین نوع تله ها را این گیاه دارد. علت این نام اینست که لارو سخت پوستان را در زیر خاک شکار می‌کنند.

گیاه حشره خوار گلدان خرچنگ

نحوه شکار گلدان خرچنگ چگونه است؟

ریشه های این گیاه به صورت تو خالی است. داخل این ریشه ها پرزهایی وجود دارد که جهت آنها به سمت شکم گیاه (محل هضم طعمه) است. در میانه راه منفذهایی وجود دارد که باعث می شود شرایط تقریبی همانند بیرون از تله را ایجاد کند و طعمه را تا رسیدن به شکم گیاه زنده نگه دارد. طعمه نیز با امید فرار از این تله، تلاش بیشتری می کند. غافل از اینکه هرچه در مسیر خود جلوتر رود، راهی جز مرگ زودرس نخواهد بود. و از طرفی به علت وجود پرزهای یک جهته به سمت شکم گیاه، طعمه حتی امکان چرخش و تلاش برای فرار از مسیری که آمده را ندارد.

نمونه های جدید گیاهان گوشتخوار

هنوز هم گیاهانی هستند که در دسته گیاهان حشره خوار کشف می شوند. البته که اکثر این نوع گیاهان در مرحله میانی تبدیل شدن به گیاهان حشره خوار هستند (برای خواندن مراحل تبدیل شدن به گیاه گوشتخوار مقاله مربوطه را مطالعه کنید).

به عنوان مثال گیاهانی هستند که برگهای آنها لغزنده بوده و مانند گیاهان حشره خوار کوزه دار طعمه را به دام خواهند انداخت. ولی به یاد داشته باشید که فرآیند این تبدیل به یک گیاه حشره خوار تکامل یافته بسیار طولانی است.

گیاهان گوشتخوار هرگز شما را نخواهند خورد!

همانطور که قبلاً گفتیم، برخلاف باور مردم این گیاهان به هیچ عنوان خطرناک محسوب نمی شوند. حتی اگر شما طی هفته ها انگشت اشاره خود را داخل یکی از این کوزه ها قرار دهید تا هضم شود، از آنجا زنده هستید و سرحال، سیستم ایمنی بدن شما مقدار آسیب دیده را ترمیم خواهد کرد. پس نترسید!

آیا میدانستید برخی گیاهان گوشتخوار آنزیمی برای هضم حشرات ندارند!

گیاهان حشره خوار نیازی به آنزیم هضم غذا ندارند تا حتماً یک گیاه حشره خوار تکامل یافته به حساب بیایند. بعضی از آنها تعداد از باکتری های مفید را در خود پرورش می دهند تا کار هضم غذا را برعهده بگیرند و سپس این گیاهان انرژی خود را بر روی رشد تله ها می گذارند. یک همکاری برد_ برد!

گیاهان گوشتخوار در کجا یافت می شوند؟

اکثر این گیاهان یک وجهه مشترک دارند. آنها را می توانید در خاکهای عاری از هر گونه مواد مغذی یافت کنید. این نواحی شامل مردابها، باتلاق ها و سایر نواحی مرطوب می شود.

آیا در آبها نیز گیاهان گوشتخوار وجود دارد؟

یکی از انواع گیاهان گوشتخوار که در آب زندگی می کنند، گیاه آبزی آلدروواندا (Aldrovanda) است. این نوع گیاه به ونوس آبزی نیز مشهور است و از لارو حشرات تغذیه میکند.

آیا در صحرا هم گیاهان حشره خوار وجود دارد؟

بله! در صحرا هم گیاهان گوشتخوار وجود دارند ولی تعداد تنوع این گیاهان بسیار اندک است. یکی از انواع آنها دروزوفیلوم (Drosophyllum) است. این نوع گیاه حشره خوار در اسپانیا و مراکش یافت می شود. اما طعمه این گیاهان چه حشراتی است؟

همانند سایر گیاهان گوشتخوار از تمامی حشرات تغذیه می کنند. این گیاهان از حشراتی به بزرگی زنبورها نیز تغذیه می کنند.

گیاهان حشره خوار را فقط باید خرید کنید!

گیاهان حشره خوار با محیطی که در آن پرورش می یابند سازگار می شوند. این گیاهان نسبت به جابجایی و تغییر محل نگهداری بسیار حساس هستند. پس اگر قرار است تغییرات ناگهانی در نگهداری این گیاهان ایجاد کنید، پیشنهاد می شود که حتما گیاهانی را خریداری کنید که با شرایط نگهداری در محیط مورد نظر آداپته و سازگار باشند. (در فروشگاه ما همه نوع گیاه آداپته شده را می توانید با قیمت مناسب خریداری کنید و از نگهداری آنها لذت ببرید)

دیدگاهتان را بنویسید