تراریوم گیاهان حشره خوار - دنیای گیاهان گوشتخوار

تراریوم گیاهان حشره خوار

چطور تراریوم گیاهان حشره خوار درست کنیم؟ یکی از راه های پرورش گیاهان گوشتخوار، تراریوم است. تراریوم مزیتهای بیشماری برای گیاهان دارد. آنها: رطوبت را

ادامه مطلب »

گیاه نپنتس حشره خوار – Nepenthes

گیاه گوشتخوار کوزه دار نپنتس

گیاه گوشتخوار نپنتس (نپنتس کوزه دار)

نپنتس حشره خوار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

تمامی گیاهان گوشت خوار زیبایی خاص و حیرت انگیزی دارند، اما برخی از این گیاهان ورای این زیبایی، طعمه خود را بسیار هوشمندانه جذب می کنند، بدون آنکه مانند دیگر گونه های گیاهان حشره خوار مانند ونوس گوشتخوار کوچکترین حرکتی از خود نشان دهند. نپنتس (Nepenthes)، معروفترین این نوع از گیاهان حشره خوار است که تنوع بسیار زیادی دارد. حتی زیست شناسان تنوع آن را به ۱۷۰ نوع تقسیم بندی می کنند. زیستگاه این نوع گیاه نواحی گرمسیری جنوب شرقی آسیا و شمال استرالیا است. (اما گیاهان گوشتخوار ما با شرایط نگهداری در منزل سازگار و اداپته شده اند).

نپنتس به گیاه گوشت خوار کوزه دار یا «جام میمون» نیز شهرت دارد. علت این شهرت آن است که بومی های آن ناحیه معتقدند که میمون ها از این کوزه ها جهت نوشیدن آب باران استفاده می کنند. در ادامه توضیحات بیشتری از این نوع گیاه و نحوه نگهداری و کشت آن خواهیم گفت تا بعد از خرید نپنتس حشره خوار در نگهداری و کشت آن ماهرانه عمل کنید.

نپنتس گوشتخوار، گیاهی با تله های کوزه شکل

گل نپنتس حشره خوار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گیاه نپنتس کوزه دار (Nepenthes)  یک نوع گیاه حشره خوار است. برخلاف ونوس واکنشی برای گرفتن طعمه نشان نمی دهد. تله این نوع گیاه به شکل کوزه است. اما این کوزه چگونه طعمه خود را جذب و هضم میکند؟

تله ها (کوزه ها)ی گیاه نپنتس به صورت منفعل عمل می کنند و واکنشی برای شکار طعمه (مانند ونوس حشره خوار) ندارند. کوزه های نپنتس مایعی از خود ترشح می کنند که به صورت مایع و به شدت چسبناک است. از این مایع برای غرق کردن طعمه در کوزه استفاده می شود و حشرات مختلف را در خود نگه می دارد بدون آنکه بتوانند مجالی برای فرار داشته باشند. حتی حشرات بالدار از این مایع نمی توانند خلاص شوند! جالبه بدونید که حتی اگر آب باران با مایع این تله ها ترکیب شود، همچنان کارایی خود را حفظ خواهند کرد.

در قسمت پایین این کوزه ها غددی وجود دارد که مواد مغذی مورد نیاز را از طعمه جذب و به سمت گیاه هدایت می کند. قسمت بالایی تله نیز صیغلی و لغزنده است که این یعنی امکان فرار طعمه خود را بسیار غیرممکن خواهد کرد. لبه های ورودی تله های (کوزه های) نپنتس اغلب بسیار رنگارنگ و گول زننده هستند که باعث جذب طعمه می شود. زمانی این لبه های ورودی کوزه بهتر عمل می کنند که محیط گیاه مرطوب و نمناک باشد زیرا در این حالت یک لایه آبکی بر روی آن شکل میگیرد که لغزندگی سطح را بالا برده و حشرات را به راحتی داخل کوزه فرو می برد. در بالای این کوزه ها برگهایی وجود دارد که از ورود آب باران به داخل کوزه جلوگیری کند. آیا زیرک تر از این گیاه تا حالا دیده اید؟

نپنتس از چه چیزی تغذیه می کند؟

کوزه نپنتس گوشتخوار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

طعمه این گیاه بیشتر مورچه ها، زنبور ها و سایر حشرات پرنده مانند پشه ها و یا حتی غورباقه های کوچک هستند. نپنتس حشره خوار و در کل گیاهان حشره خوار راه حلی منحصربفرد برای رهایی شما از حشرات و پشه ها می باشند.

طول عمر کوزه ها چقدر است؟

نپنتس گوشتخوار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

هر کوزه بین ۱-۸ ماه عمر خواهد کرد. اگر این کوزه ها بی آب شوند، از گیاه جدا می شوند. اما برای عمر طولانی تر کوزه ها کافیست خاک آنرا همیشه مرطوب نگه دارید. ترجیحا این گیاه زیبا را در محیطی با دمای مناسب مانند دمای منزل قرار دهید.

کوزه های نپنتس چه زمانی آماده جذب طعمه می شوند؟

کوزه نپنتس حشره خوار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

اگر به خوبی به این گیاه رسیدگی کنید، بعد از یک ماه کوزه های نپنتس آماده دریافت طعمه خود می شوند. ممکن است که این کوزه ها مایع کافی را برای دریافت طعمه نداشته باشند. در این شرایط، نهایتاً به اندازه یک چهارم حجم هر کوزه آب خالص بریزید تا طعمه خود را بهتر شکار کند. این کوزه ها معمولاً بین ۳ تا ۵ روز طول می کشد تا طعمه خود را هضم کنند.

آیا مایع این کوزه بوی بدی می دهد؟

نپنتس کوزه دار (nepenthes) - دنیای گیاهان گوشتخوار

گیاه حشره خوار نپنتس معمولاً بویی ندارد. اما شهدی که از این گیاه تولید می شود برای حشرات بویی خوشایند دارد که باعث جذب حشره می شود. پس نگران این نباشید که خانه شما بوی بد بگیرد!

نحوه نگهداری از نپنتس کوزه دار

گلخانه پرورش گیاه حشره خوار

نپنتس (و دیگر گیاهان “دنیای گیاهان گوشتخوار”) نسبت به هر شرایط محیطی سازگاری بیشتری از خود نشان می دهند. نور موردنیاز این گیاه باید نوری ملایم باشد و نور مستقیم مناسب این گیاه نیست. همچنین دمای مناسبی که این گیاه در آن رشد میکند بین ۲۰-۳۰ درجه است که کاملا برای نگهداری در محیط خانه سازگار است. بهترین خاک برای گیاه نپنتس خاکی است که ضعیف باشد و غنی ازعناصر مغذی برای گیاه نباشد.

برای آب دادن به گیاه حتما باید خاک آنرا مرطوب نگه دارید و از خشک شدن آن جلوگیری کنید. خیلی به این گیاه آب ندهید چون آبیاری به روش غرقابی برای آنها خوشایند نیست. از آنجا که نپنتس کوزه دار نمی تواند همانند ونوس حشرات را شکار کند. به همین دلیل شما می توانید حشرات خشک شده را به عنوان طعمه به آنها بدهید تا از آنها تغذیه کند. دقت کنید که زیاد غذا دادن نیز کوزه ها را سیاه رنگ می کند که در نهایت خشک خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید